Do’s & don’ts: Zo krijg je jouw act op de radar bij programmeurs
Door Guido Segers | 30 jul 2025
Als je als artiest aan het bouwen bent aan je toekomst, komt er een moment dat je grotere zalen wil spelen. Maar hoe val je op tussen het enorme aanbod? Onze programmeurs Robert Schaeffer, Marco Roelofs en Gijs Garenfeld geven je praktische tips om je als artiest in de kijker te spelen.
Bij Effenaar komt ongeveer 70% van de artiesten via boekingskantoren als Mojo en Friendly Fire, een ander deel bestaat uit zelf benaderde acts – die de programmeurs hebben gespot op festivals als Noorderslag, Reeperbahn of The Great Escape – en tot slot wordt er gekeken naar aanbodmails die beginnende artiesten sturen. Al dat contact loopt soms wel op tot honderden e-mails per week. Hoe zorg je er dan voor dat je niet verdwijnt in de stroom aan mails? Check hieronder hoe je een goede indruk kan maken, en wat je beter achterwege kan laten.

Don’t: Geen mails aan de massa
Als je de aandacht wil trekken van een programmeur, begin je mail dan niet met ‘hallo’ of 'Beste programmeur', gevolgd door een overvolle CC. “Een bulkmail naar meerdere podia tegelijk leg ik sneller weg”, bekent Schaeffer. En dat is natuurlijk wat je als act juist niet wil!
Do: Maak je mail op maat
Laat zien dat je weet wie je benadert en stuur een persoonlijk voorstel. Roelofs: "Als iemand moeite doet om mij te bereiken, wil ik die moeite belonen met een reactie, ook al kan ik niet meteen iets betekenen voor je." En ook al rolt er dan niet direct een show uit, het contact is in ieder geval al warm.
Don’t: Een open verzoek
Schaeffer: “Als een artiest zegt ‘we willen een keer bij jullie spelen’, dan moet ik gaan nadenken: waar, wanneer, met wie, waarom? Dat komt dan vaak op de stapel 'ik kijk later wel'. Ik krijg liever niet de puzzel: ‘Kijk maar of je ons bijzonder vindt.’ Als het jou niet uitmaakt of je in het voorprogramma staat van Obituary of op een business event, dan kan ik minder gericht aan de slag met je aanbod. Durf duidelijke plannen te hebben.”
Do: Wees concreet en maak het makkelijk om 'ja' te zeggen
Daadwerkelijk de muziek luisteren is soms pas stap 3 voor een programmeur. Pak de aandacht met een korte pitch en professionele presskit. "Als ik door mijn mail ga, scan ik die op iets wat me pakt in de eerste regels. In twee zinnen kunnen uitleggen waarom ik dit moet checken, dan heb je meer kans." Hierin mag je dan ook best concreet in meedenken met een programmeur, vertelt Roelofs. “De fijnste mails zijn: ‘Ik ben die en die act en ik wil bij deze band in het voorprogramma, omdat...’ Dan weet ik dat jij ook een plan hebt en word ik getriggerd om te kijken wat er kan." Kortom, denk al na over wat jij wil en waar je past.

Don’t: Maak van je belangrijke informatie geen zoektocht
Houd je mail kort en bondig, en denk aan welke informatie écht relevant is om de aandacht te trekken. Roelofs: "Ik hoef in de mail nog niet alle achtergrondinformatie over het ontstaan te lezen." Dat soort informatie wordt relevant op het moment dat de interesse al gewekt is. Laat ze niet in een lange tekst zelf zoeken naar wat jou uniek maakt. "Hetzelfde geldt voor bestandjes; zorg dat ik niet zelf moet gaan downloaden, converteren of unzippen. Maak het makkelijk om erin te duiken"
Do: Stel een presskit samen
Een overzichtelijke presskit zorgt ervoor dat programmeurs snel kunnen begrijpen wie je bent, wat je doet en hoe dat eruit ziet. Roelofs: "Tegenwoordig doen bands dat goed, hoor. Dan krijg ik een link met daarin alles. Dat maakt het makkelijk om snel te scannen en heb ik meteen alles paraat.” Wat moet daar dan precies inzitten? Denk aan een bio, persfoto's, maar ook live opnames zijn erg belangrijk, stelt Schaeffer. "Wat ik op Spotify vind, is live niet altijd één-op-één. Livevideo's en recensies helpen dan echt, want ik wil inschatten; wat gaan mensen hier beleven?"
Bonustip: Denk bij het schieten van je persfoto's al aan de verschillende formaten van de sociale kanalen. Een landscape foto met 6 bandleven naast elkaar is lastig te vertalen naar een Instagram story. Het is geen bepalende factor, maar eenmaal geboekt zorgt het voor retestrakke promo!
Don't: Verwachten dat alleen je muziek genoeg is
Een live act is meer dan muziek, het is een merk met eigen verhaal en identiteit. Alleen goede muziek vult geen zaal, merkt Roelofs op. “Er zijn veel acts die muzikaal heel goed zijn, maar die geen verhaal hebben, of geen plan. Dan zie ik niet wat ik daarmee kan doen, ik wil weten wat me bij gaat blijven van een act.” Schaeffer licht dit toe vanuit een totaalplaatje van het programma: “Ik zie programmeren een beetje als schilderen en ik wil dat het totaalplaatje klopt. Dus wat is het nieuwe dat jouw act brengt? Pas dan wordt het interessant.”
Do: Maak het cirkeltje rond
Een goed verhaal, een toffe act en verrassende elementen kunnen zorgen voor de buzz die jou op de radar zet. "Op Hit The City hebben we dit jaar de grindcore-band Combimagnetron, die iedere show een broodje opwarmt in een magnetron en door de zaal gooit", vertelt programmeur Gijs Garenfeld. Het past precies bij wie zij zijn en die humoristische twist heeft ze bij programmeurs op de kaart gezet. "Als ik een naam drie keer hoor vallen van verschillende mensen, dan is het voor mij een reden om te gaan kijken. Ik boek sneller iets als ik zie dat het leeft", vult Schaeffer aan. Moet je dan zomaar iets ludieks gaan doen? Nee, het moet uiteraard wel passen bij jouw verhaal en deze versterken. Maar een totaalplaatje dat klopt, trekt sneller de aandacht.

Don’t: kwantiteit over kwaliteit
Veel spelen is natuurlijk goed voor je ontwikkeling. Maar om grotere shows te boeken, is het wel belangrijk dat je niet iedere week ergens in de stad te zien bent. Schaarste creëert dan ook weer urgentie. “Natuurlijk willen we een betekenisvol programma bieden en talentontwikkeling ondersteunen, maar als we het plat slaan, is het ook onze taak de zaal te vullen en te zorgen voor baromzet. Daarop draait een zaal”, legt Roelofs uit. “Het is dan niet handig als een act diezelfde maand al ergens gratis een show geeft.”
Do: Kies voor de lange termijn
Als je verhaal staat en je plan duidelijk is, dan is het veel makkelijker om te kiezen welke show je wel of niet gaat spelen. Uiteindelijk moet je keuzes maken als act wat jou het meeste oplevert qua groei en zichtbaarheid, investeren in je toekomst. Roelofs: “De beste plek voor een opkomende band is eigenlijk een support-plek bij een grotere band in een uitverkochte zaal. Dan bereik je veel mensen die je nog niet kennen. Dat levert in geld alleen niet altijd het meeste op.”
Wat ook voor een act spreekt is deelname aan wedstrijden, talentontwikkelingsprogramma’s of andere projecten, zoals het Effenaar project Hybrid Music Vibes, zegt Schaeffer. “Dat soort projecten zijn voor mij een radar. Het laat mij zien wie initiatief toont, wie durft te proberen en een lange termijnvisie heeft.” Roelofs is betrokken bij ontwikkelprogramma Talenthub Brabant: “Dat is zo’n project waar je acts die het serieus nemen ziet groeien. Hierdoor kan ik ook beter inschatten of iemand klaar is voor het grote podium.” Bij veel talentontwikkelingstrajecten wordt je o.a. gecoacht door programmeurs en boekers. Dus ook nog onwijs waardevol om te netwerken!

Don't: Alleen de gebaande paden nemen
Uiteraard gelden de open deuren als ‘wees netjes en respectvol’, maar je wilt natuurlijk niet verdwijnen tussen hordes aan dezelfde formele mails. Het is namelijk zéker niet de enige weg. Breken met de gangbare paden vraagt wat lef en creativiteit, maar kan een hoop opleveren.
Do: Net even wat anders
Wat kan je dan doen? Roelofs: "Ik ken een verhaal over BZB, toen zij nog niet bekend waren. Zij verstuurden hun info in enveloppen van de belastingdienst, die werden uiteraard opengemaakt. Een supermooie opvallende en grappige actie." Met zijn eigen band Heideroosjes stuurde hij zelf ooit gitaren met hun website erop naar boekers. Zo gek hoef je het zeker niet te maken, maar een vette guerrilla actie maakt wel een blijvende indruk.