HYMNE

Effenaar en pioniers in immersieve technologie, 4DR Studios, verleggen hun grenzen. Samen met het innovatieve platform CORTEX2 zetten ze zich in om de concertbeleving te transformeren – niet door live optredens te vervangen, maar door deze te verrijken met hybride technologie.
Grensverleggende muziekbelevingen
Binnen het project HYMNE hebben artiesten Anneke van Giersbergen, CHARLOT, Dylan van Dael en WITT vier immersieve virtuele ervaringen ontwikkeld. Door de fysieke en digitale wereld te combineren, bieden hybride concerten fans een diepere, meer meeslepende ervaring. Concertgangers kunnen op geheel nieuwe manieren betrokken zijn bij optredens, waarbij de energie van een liveshow wordt gecombineerd met innovatieve digitale elementen. Of je nu persoonlijk aanwezig bent of virtueel deelneemt, het publiek kan nu in een interactieve omgeving contact maken met artiesten, wat de traditionele concertbeleving naar een nieuw niveau tilt.
De kracht van ‘Volumetric Capture’
Een belangrijk onderdeel van deze transformatie is ‘volumetric capture’. 4DR Studios maakt gebruik van deze geavanceerde technologie om levensechte 3D-representaties van artiesten te creëren, zodat het publiek concerten kan beleven zoals nooit tevoren. Met ‘volumetric capture’ kunnen artiesten digitaal ‘tot leven worden gebracht’ en op zowel fysiek als virtueel niveau met fans interactie aangaan. Stel je voor dat je je favoriete artiest niet alleen op het podium ziet, maar ook als holografische verschijning. Hiermee worden fans ondergedompeld in een volledig interactieve en multidimensionale ervaring.
Steve Vai als mentor: Van podium naar studio
Het project heeft de interesse gewekt van de legendarische gitarist Steve Vai, die zich bij het initiatief heeft aangesloten als mentor en coach. Vai, bekend om zijn innovatieve benadering van muziek, zal zijn expertise en creatieve visie inzetten om de toekomst van hybride concertbelevingen vorm te geven. Zijn betrokkenheid garandeert dat de artistieke integriteit van live optredens behouden blijft, terwijl er nieuwe digitale mogelijkheden worden verkend.
CORTEX2
Het CORTEX2-project is een Europees gesubsidieerd initiatief onder het Horizon Europe-programma, gericht op het verbeteren van Extended Reality (XR) voor efficiëntere samenwerking op afstand, zoals virtuele 3D-omgevingen, gebarenherkenning, meertalige vertaling in real-time en privacybescherming van gegevens. Het project richt zich op een breed scala aan sectoren en hoopt hiermee XR-technologie breder toegankelijk te maken voor bedrijven.